domingo, 31 octubre 2021

Escuela Infantil – Nursery

En nuestra Escuela Infantil empezamos a conocer el Trabajo Cooperativo como metodología del CentroAsumimos roles, funciones y responsabilidades quincenalmente y por parejas además de otras muchas tareas respetando a los compañeros y aprendiendo unos de otros. El sol es el distintivo del rol.

In our nursery school we begin to know Cooperative Work as a methodology of our school. We assume roles, functions and responsibilities fortnightly and in pairs, as well as many other tasks, respecting our classmates and learning from each other. The SUN that we sent you is our hallmark and they wear it all day.

Un folio que gira, que pasa por las manos de todos los componentes de un equipo. ¿Tema elegido? El número 6. Todos participan, todos plasman su concepto y, el que tiene dificultad, cuenta con la ayuda de sus compañeros. En él se alternan cantidades, números, regletas y hasta lo que no guarda relación, pero no pasa nada. Se trata de aprender una dinámica, su funcionamiento, colaborar, respetar turnos y al compañero, ayudarse y cooperar.

A rotating sheet of paper that passes through the hands of all the members of a team. What is the chosen item? Number 6. Everyone participates, everyone puts their concept on paper, and those who have difficulties get help from their teammates. Quantities, numbers, math strips and even unrelated things are alternated, but nothing happens. It is about learning a dynamic, how it works, collaborating, respecting turns and their classmates, helping each other through cooperative work.

Somos una escuela innovadora que apuesta por las metodologías y pedagogías activasEste mes empezamos constituyendo los equipos cooperativos con sus fortalezas y sus normas.

“We are an innovative school that is committed to active methodologies and pedagogiesThis month we have started started building cooperative teams based on their strengths and standards.

“En Ciencias Sociales solemos trabajar en Cooperativo con la dinámica de Puzzle de Aronson. Con esta metodología nos hemos dado cuenta de que los alumnos trabajando en equipo interiorizan mejor los conceptos además, se estimula su creatividad y, algo fundamental en el aula, aumentan su tolerancia y respeto. El Puzzle de Aronson es muy sencillo, dividimos el tema que nos toca aprender en cuatro partes, cada alumno se hace experto de una de las partes y, tras reunirse con el resto de expertos de esa parte del tema, vuelve a su grupo y les explica lo que ha aprendido. Aquí vemos a un grupo de 1º ESO trabajando en cooperativo muy motivados.”

“In Social Sciences we usually work cooperatively with the Aronson Puzzle dynamic.  With this methodology we have realized that students better internalize the concepts when they work as a team, and their creativity is stimulated. Students also increase their tolerance and respect, which is fundamental in the classroom. The Aronson Puzzle is very simple. We divide the topic that we have to learn into four parts, and each student becomes an expert on one of the parts. After meeting with the rest of the experts on that part of the topic, the students return to their group and explain what they have learned.  Here we see a group of 1st ESO working in a highly motivated cooperative activity.